Kinesio-tape Kinesio-tape
A teljesítmény- és tömegsport fejlődésével együtt vált a sérülés megelőzésére és kezelésére használt bandázsolás ismertté és kedveltté.
Dévény-módszer Dévény-módszer
A Dévény Speciális manuális technika- Gimnasztika Módszer (DSGM) megalkotója Dévény Anna gyógytornász, aki több mint 30 éve folytatja gyógyító tevékenységét.
Aktuális
Kezdőoldal » Aktuális » Lélegezz szabadon!

Lélegezz szabadon!

2020.12.14.

A légzőgyakorlatok könnyűek, frissítő hatásukat azonnal érzed!
Több napos fekvés után a felépülésed első lépcsője.

Naponta kb. 20.000 x veszünk levegőt, nyugalomban percenként 12-16 lélegzetvétel biztosítja a szervezet

oxigénellátását. Sportoláskor, fizikai aktivitáskor szaporábban lélegzünk, tehát nagyon nem mindegy a levegő- és

légzésünk minősége.belégzéskilégzés segítése

Biztos tudod, hogy a rekeszizom a légzés fő izma.A hasüreget választja el a mellüregtől, továbbá szerepe van a belső hasűri nyomás, ezáltal a testtartás szabályozásában is. A rekeszizom és a bordák közti légzőizmok aktív munkájának eredménye a belégzés. Nő a mellkas térfogata, a rugalmas szövetekből álló tüdő pedig követi a mellkas tágulását. A kilégzés már egy passzív, izommunka nélküli folyamat, ekkor a rekeszizom elernyed, a tüdő visszatér kiinduló helyzetébe.

Jól érezhető, ahogy mellkasunk emelkedik- süllyed, előre-hátra és oldalirányba mozdul.

A bordaporcok rugalmassága, a borda- csigolya-porckorong kis ízületeinek mobilitása biztosítja a mellkas többirányú mozgását.belégzés törzsmozgással

A légzési fizioterápiának egyik eszköze a légzőtorna, amelynek célja a tüdő átlélegeztetése, a légzés hatékonyságának növelése, a légzőizmok erősítése, a mellkas mobilitásának megtartása és esetlegesen a tüdőben lévő váladék felköhögtetése. Ha vírusfertőzés, lázas állapot miatt napokig feküdtél vagy műtéten estél át, természetes hogy gyenge vagy. Aktuális példa a COVID-19 fertőzés, amely légszomjat, gyakran hetekig tartó köhögést, vagy akár tüdőgyulladást okoz.

A légzőtorna pont abban segít, hogy a mindennapi tevékenységekhez szükséges aktivitást ismét elérd, majd fokozatosan növelhesd terhelhetőséged.  Súlyos esetben, ha gépi lélegeztetésre kerül sor, a mellkas nagy mozgásaira nincs mód, a légző izmok legyengülnek, majd a légzési rehabilitáció megkezdésével szinte újra kell tanulni a betegeknek a spontán, hatékony légzést.

A légzőgyakorlatok alkalmával elengedhetetlen a hason,-oldalt, -hátonfevő, ülő, négykézláb, álló helyzetek variálása, mert ez biztosítja a tüdőlebegumiszalaggal nehezített légzőtornanyek alapos átszellőzését. belégzés négykézláb helzetbenPéldául attól függően hogy a tüdőgyulladás melyik oldalon, mely lebenyeket érinti, ennek megfelelő pozíciókban gyakoroltatunk. A váladék felköhögése is könnyebb lesz így. Ha a rekeszizomot tehermentesíteni szeretnénk, válasszunk hasonfekvő vagy négykézláb pozíciót.        Ezekben a helbelégzés medence emelésselyzetekben a hasűri szervek nem nyomják a rekeszt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nyugalmi helyzetben is kialakulhat légszomj például stressz, pánikroham esetén.

Az utóbbi hónapok megváltozott élethelyzeteket teremtettek, melyek az emberek mentális egészségét erősen próbára teszik.

Érdemes relaxációs technikákat, légzőgyakorlatokat kipróbálni, lehetőleg minél több időt szabad levegőn sétával, sporttal tölteni. A mozgás remek feszültség levezető, törekedj a rendszerességre!

 

 



Lap tetejére