Ízületi kopás

Ízületi kopás minden ízületben kialakulhat, és nemcsak idős korban jellemző!

Leggyakrabban az alsóvégtag ízületei, a gerinc kisízületei érintettek. Az ízületi porcfelszín sérülése, idő előtti elhasználódása többnyire az alábbi okok miatt alakul ki:

- baleset

- sportsérülés

- fokozott igénybevétel, megerőltetés (akár nagyfokú súlygyarapodás a várandósság idején)

- túlsúlyosság.

Izületi problémákAz ízületek kopásakor az ízületi porc fokozatos pusztulását az ízületi végen a csonthártya gyulladása, az ízületi tok elváltozása, valamint izom- és ínzsugorodás kíséri. Eleinte csak a mozdulat megkezdésekor érezhető fájdalom, ez néhány perc múlva az ízület „bejáródásával” megszűnik. Súlyosabb esetben, vagy a gyulladásos időszakban a pihenés és a mozgás is fájdalommal jár, kímélő sántítás, a mozgások beszűkülése tapasztalható (pl.: alacsony székre alig tud leülni, felállni onnan még nehezebb).

A sántítás jellege és oka ezen kívül még sokféle lehet, melyekre a gyógytorna a megfelelő kezelési lehetőség, pl.:

-  ízületi instabilitás

-  izomerő gyengülés (lépcsőn fel és lefelé nehezen jár)

-  izombénulás

-  végtaghossz különbség

-  érszűkület.

Az ízületi kopás velejárója az ín –és izomzsugorodás, mely tartós, vagy időszakosan visszatérő fájdalmat ad. A rövidült, rugalmatlan izmok kevésbé bírják a terhelést, fáradékonyak, sérülékenyek. A görcsössé vált izmok nyújtásával, kíméletes ízületi mobilizációval, egyénre szabott aktív tornával viszont mérsékelhető, megszűntethető az ízületi fájdalom.