Munkahelyi ártalom

Lassú víz partot mos. Erősítsük meg tehát a partot!

A naponta ismétlődő káros hatásokkal szemben a legjobb védekezés, ha karbantartjuk a testünket rendszeres mozgással, rendszeres pihenéssel, valamint ha a tüneteket nem hagyjuk kezelés nélkül.

Munkahelyi ártalomból adódóan a test egyoldalú terhelése pl.: ülőmunka, állás, hajolás, görnyedés, emelés visszatérő panaszokat eredményez. A hosszantartó statikus igénybevétel a legkárosabb hatású tartásunkra:

- előreeső vállakkal, görnyedt háttal ülés pl.: irodai munka

- mindennapos, órákig tartó autózás

- munkavégzés-specifikus testhelyzet (festő, burkoló, stb.)

- előrehajolva végzett munka

- görnyedve nagy súly emelése.

Mindezek gyakran kötött vállövi-, és hátizmokat eredményeznek. Gyakorivá válhatnak az ízületi gyulladások, idegbecsípődés, porckorongsérv. A kéz hirtelen, vagy rendszeres megerőltetésekor ínhüvelygyulladás, csonthártyagyulladás - teniszkönyök, golfkönyök - alakulhat ki.

Néhány javaslat az ízületvédelemmel kapcsolatosan:

• ülőmunka végzésekor figyeljen arra, hogy az asztallap megfelelő magasságban legyen, akkor optimális, ha görnyedés nélkül tud dolgozni. Ezt akár a szék ülőmagasságával is beállíthatja.
  • az irodai székre helyezett ékpárnán, vagy koron alakú párnán kellemesebb ülni órákig, jótékony hatással van a derékra
  • a csukló alá helyezett szilikon párnáról a billentyűzet komfortosabban elérhető, megszűnik a csukló folyamatos hátrafeszítése
  • tartson többször pár perc szünetet, hogy átmozgassa végtagjait
  • nehéz súlyt hajlított térddel, egyenes derékkal, a testéhez közel tartva mozgasson, használjon derékvédő övet
  • fokozott igénybevételkor, vagy hidegben végzett munkához használjon ízületvédő övet, csuklószorítót, könyök-, térdvédőt.

Ritkán adódik az embernek lehetősége ízületvédelmi szempontból jobb munkahelyet találni, ezért amit lehet tegyen meg egészsége érdekében! Ne várja meg, amíg a szűnni nem akaró tünetek maradandó elváltozásokhoz vezetnek!

A fájdalmas, hibás mozgások helyreállításában nagy szerepet játszik az izmok, inak kíméletes manuális kezelése, erősítése, nyújtása, az ízületi mozgások normalizálása, a fokozatos terhelés, gyógytorna.