Sérülés után

Egy ízület sérülése kihatással van a szomszédos ízület mozgására, izomsérülés esetén a vele összeköttetésben álló izmok működésére, ezáltal az egész test mozgásképére!

Egy helyi sérülés a szomszédos ízület mozgására, a környező izmok, inak működésére is sokszor negatív hatással van. Például egy csuklótáji törés esetén értelemszerűen nehézzé és fájdalmassá válik a kezünkkel, ujjainkkal végzett mozgások zöme, ugyanakkor, mivel a sérüléskor az alkarizmok és inas részük is károsodik, bizonyos könyökmozgások is fájdalmat fognak okozni.

Gyakori sérülések és jellegzetes tüneteik:

A váll- és lapockakörüli izmok, inak gyulladása, kötöttsége

- fájdalom

- a beszűkült mozgás jellemzően: a kar vízszintes fölé emelése, „farzsebbe nyúlás”, a beteg nem éri el a háta közepét, hölgyeknél a melltartó bekapcsolásakor vállba nyilalló fájdalom

- izomgyengeség, egy bögre előreemeléséhez is alig van erő a karban.

A kéz tenyéri felszínének ínhüvelyeket érintő sérülése

- a fájdalom okozta kímélő tartás, mozgáskiesés

- érzéskiesés, tompa érzés, hidegérzet, „hangyázó érzés” a sérülés helyén és környékén

- zsugorodik a tenyér kötőszövetes állománya, mely állapot kezelés és torna nélkül rögzültté válik, a kéz funkciója kiesik.

A térd elülső keresztszalag szakadása

- térdtáji fájdalom

- duzzanat

- bizonytalannak érzett, instabil az ízület

- az ízület mozgásképtelensége

Az életkor előrehaladtával (vagy bizonyos állapotok, betegségek következményeként) a csontállomány törékenyebbé válik, ez miatt az elesések gyakori következménye időseknél a csukló, alkar, felkartörés, vagy a gyakran életveszélyes állapothoz vezető combnyaktörés, csípőtáji törés.

Mindenfajta csont, izom, szalag, ízület és lágyrészek sérülése, gyulladása után helyi duzzanat, fájdalom, mozgásbeszűkülés tapasztalható. Közvetlenül a sérülés után az érintett testrész nyugalomba helyezése, jegelés, gyulladáscsökkentők alkalmazása javasolt. Ezt követően a hibás mozgások helyreállításában nagy szerepet játszik az izmok, inak kíméletes manuális kezelése, erősítése, nyújtása, az ízületi mozgások normalizálása, a fokozatos terhelés, gyógytorna.