Sportoló felnőtt

A sport fontossága a mindennapokban:

Sokan úgy gondolják, hogy a feszített tempójú hétköznapokba már nem fér bele a testedzés. Sokan tapasztaltuk már, elkezdeni sokkal nehezebb, mint a rendszerességet fenntartani.

Aki minden nap 30 percet gyalogol, máris sokat tett az egészségéért! Ha valaki hetente kétszer is edzeni jár egy konditerembe, vagy alakformáló órákon égeti a kalóriát, úszik, kerékpározik, vagy a barátokkal focizik, az nagyobb állóképességgel, jobb erőnléttel bír, nem valószínű hogy túlsúlyossá válik. Továbbá egy-egy közös túrázás, kerékpározás a családdal vagy a barátokkal mindig  jókedvre hangol!

A sport szervezetünkre kifejtett pozitív élettani hatásait hosszasan sorolhatnánk,pl.:

- növeli a szív, tüdő kapacitását

- serkenti az agyi vérkeringést

- javítja az anyagcserét

- huzamos ideig rendszeresen végzett testmozgás csökkenti a vérzsír szintet, a vérnyomást, a vércukorszintet.

A sportos életvitel a pozitív élettani hatásain túl, a közérzetre és a lelkiállapotra is kedvező hatást gyakorol. A rendszeresen végzett testmozgás segít levezetni a feszültséget, hatékonyabbá válik a stressz kezelése a mindennapokban, magabiztosságot, optimista életszemléletet ad, kiegyensúlyozottá, kitartóbbá tesz.

A sportsérülésekől:

Ha bemelegítés nélkül vágunk bele az edzésbe, elhagyjuk a nyújtást, a kifáradás jelei ellenére túlerőltetjük magunkat, kisebb-nagyobb sérülést szenvedhetünk.

Néhány példa a leggyakoribb panaszok közül:

• fej-, tarkó -, nyak fájdalom : - egy hirtelen rossz mozdulat a nyakizmok, csuklyásizom rándulását eredményezi
  • a huzatos helyen tartózkodás, vagy a túl hidegre beállított autóklíma miatt az erre igen érzékeny nyakizmok kötötté válnak (EZ NEM SPORTSÉRÜLÉS!!)
  • váll és lapockakörüli fájdalom: merev nyakizmok, a váll körüli izmok, vagy a vállízület sérülése miatt
  • könyök, alkar, csukló fájdalma az izmok megerőltetése, húzódása miatt
  • deréktáji fájdalom: - a széles hátizom,vagy az ágyéki gerincszakasz mély hátizmainak meghúzódásakor pl.:hirtelen oldalra hajláskor, rossz technikával végzett súlyemeléskor
  • a csigolya,a szalagok, a porckorong, ideg károsodása áll a háttérben
  • térdkalács körüli fájdalom:  a négyfejű combizom húzódása, megerőltetése miatt
  • egyéb térdtáji fájdalom: a hátsó combizmok húzódása, túlerőltetése miatt , vagy szalag, porc sérülés váltja ki
  • a combközelítő izom megerőltetése, rándulása: labdarúgóknál rúgás közben ütközéskor gyakran előfordul
  • a sípcsont elülső felszínének fájdalma : ha valaki rendszeresen betonon, vagy nehéz domborzaton fut, vagy nem a megfelelő cipőben sportol, valamint  ugróatlétáknál is gyakori
  • a sarok, vádli izomzat fájdalma:  Achilles-ín rándulása, szakadása miatt.

A kezelésről:

A verseny – és hobbi sportolók szempontjából is kifejezetten fontos a sérülések megelőzése, továbbá  az ezekből való gyors felépülés. Versenysportolóknál hatalmas hátrány a több hónapos lábadozás, számukra ezt az időt a töredékére kell csökkenteni! Elsődlegesen fontos a lehető legrövidebb idő alatti gyógyulás a  maximális erőnléti szint visszanyerése érdekében, ezért annyira hangsúlyos  a gyors és hatékony rehabilitáció.

Mindenfajta csont, izom, szalag, ízület és lágyrészek sérülése, gyulladása után helyi duzzanat, fájdalom, mozgásbeszűkülés tapasztalható. Közvetlenül a sérülés után az érintett testrész nyugalomba helyezése, jegelés, gyulladáscsökkentők alkalmazása javasolt.

A kezelés minden esetben a diagnózisnak megfelelően, az egyéni adottságok figyelembe vételével zajlik. A hibás mozgások helyreállításában rendkívül nagy szerepet játszik az izmok, inak fellazítása, elmozgatása, vagyis a speciális manuális technika alkalmazása. Erre épül az izmok célzott erősítése, nyújtása, fokozatos terhelése, az ízületi mozgások normalizálása, a gyógytorna.

Manuális kezeléssel, és az egyéni állapotnak megfelelő célzott nyújtással és erősítéssel megadható az a plusz, ami a legjobb teljesítményhez kell!